مانکن های مغازه هر روز بی حیاتر می شوند!
مانكنهاي پشت ويترين مغازهها هر روز بيحياتر از روز گذشته ميشوند؛ اين روزها بايد با شرم و حيا به ويترين مغازهها نگاه كرد!
با گذشتن از خيابانهايي كه مغازههاي بوتيك و فروش لباس در آنجا فعاليت دارند، متوجه كسي يا كساني ميشويم كه از پشت ويترين نگاهمان ميكنند! روي كه برميگردانيم با مانكني بيجان مواجه ميشويم با لباسهاي رنگارنگ و مدلهاي ظاهري و پوششي عجيب و غريب و ژستهاي نابهنجار!
مانكنهايي با شباهت بسيار به برخي از شهروندان؛ برخي با لباسها و آرايشي كوركننده كه در بازار رقابت، وسيلهاي شدهاند براي جذب هر چه بيشتر مشتريان و رهگذران كه با ديدن ويترينها و مانكنها به خريدن لباس تشويق ميشوند. لباسهايي كه در تن ما آدمها هم معقول و مطابق عرف نيستند ولي تا وقتي در تن مانكنها هستند ظاهراً اشكالي بر آنها وارد نيست! مانكنهايي كه الگويي براي نوع پوشش ما هستند.
مانكنهاي پشت ويترينها در بيشتر شهرهاي كشور به ويژه كلانشهرها و در صدر همه در تهران، اين روزها وقيح و بيحياتر از هميشه شدهاند تا به اين طريق، هم پول بيشتري نصيب فروشنده كنند و هم خواسته يا ناخواسته، بدپوششي و عرياني را ترويج كنند. ژست برخي از اين مانكنها و حالتهايي كه ساخته شده يا قرار گرفتهاند به اندازهاي نامتعارف و زشت است كه حتي به تنهايي هم نميشود ايستاد و به آن نگاه كرد چه رسد به همراه خانواده!
مانكنيسم براي تغيير سبك زندگي
دكتر مجيد ابهري، آسيبشناس اجتماعي درباره پيوند مانكنيسم و بيحيايي در ويترين مغازهها به گزارشگر اجتماعي «جوان» ميگويد: « نهادهاي اقتصادي و توليدي براي فروش هر چه بيشتر و سودآوري كلان هر روز شيوه جديد و نويني را ابداع كرده و به جامعه عرضه ميكنند. در زمينه پوشاك از آنجا كه كشورهاي غربي الگوي جهانيان قرار گرفتهاند و آمار مصرف پوشاك غربي همواره پيشتاز پوشاك كشورهاي ديگر بوده است، كشور ما نيز متأسفانه در تهاجم ناتوي فرهنگي و جنگ نرم با هدف تغيير سبك زندگي در اين مسير قرار گرفته است. در تغيير سبك زندگي، پوشاك، پيرايش و آرايش وحتي سبك غذا خوردن در فيلم وسريال و در واقعيت مورد هجوم قرار ميگيرد و تغييرات اساسي در شيوههاي زيستن مورد توجه تهاجم جنگ نرم فرهنگي است.
اين آسيبشناس ميافزايد: « تغيير سليقه فرهنگي در انتخاب پوشاك و مصرف آن است؛ براي موفقيت در اين هدف شوم عرضه پوشاك غربي همانگونه كه امروز در جامعه ما اتفاق ميافتد يعني ورشكستگي توليدكنندگان و صنايع پوشاك داخل. هجوم لباسها و پوشاك ترك و چيني باعث شده بازار پوشاك كشور ما در انحصار
مانكنهاي جاندار با آرايش غليظ و نيز لباسهاي جلف و ضد فرهنگي، مأموريت مانكنهاي بيجان را تكميل ميكنند. ديگر اينكه تماشاي اين گونه مانكنها در پشت ويترينها نه تنها در زمينه اقتصادي مفيد نيست بلكه در زمينه تحريكات جنسي به ويژه براي كساني كه از اطراف به شهرهاي بزرگ ميآيند منشأ بروز بسياري از ناهنجاريهاي رفتاري است. بعد از ۳۰سال پژوهشهاي ميداني در آسيبهاي اجتماعي نميدانم چه سازمان و نهادي مسئول مقابله با اين وضعيت است!
از منظر رفتارشناسي، براي موفقيت در تغيير سليقه پوشاك، مانكنهاي فروشگاهي براي جلب توجه عابرين يكي از ابزارهاي كار فرهنگي و اقتصادي به سبك غربي هستند. امروزه در اكثر شهرهاي بزرگ مثل تهران، اصفهان و شيراز ملاحظه ميكنيم در پشت ويترينهاي فروشگاهي مانكنهايي قرار ميگيرند كه با وضعيت جسمي زنان و مردان تفاوت چنداني ندارند؛ برجستگيهاي بدني اين مانكنها وشيوه قرار گرفتن لباس روي آنها باعث ميشود كه ناهنجاريهاي رفتاري و انحرافات اخلاقي به ويژه در نسل جوان بيدار شود.
بلوغ زودرس با مانكنهاي فروشگاهي
دكتر ابهري در ادامه آسيبشناسي اين پديده نامتعارف ميگويد: « از تبعات افزايش و مد شدن مانكنيسم فروشگاهي، ميتوان به بلوغ زودرس و تحريك جنسي پسران و دختران كه از مقابل اين مانكنها عبور ميكنند اشاره كرد. اين در حالي است كه در كنار مانكنهاي بيجان و مجسمهاي، مانكنهاي زنده كه با گرفتن حقوق و مواجب از مراكز ضد فرهنگي اروپايي مخصوصاً انگلستان، امريكا و اسرائيل با وضعيت تحريككننده و غيرمتعارف و غيرمنطقي در خيابانها ظاهر ميشوند و روشهاي مانكنهاي ويتريني را تكميل ميكنند.
اتحاد بيجانها با جاندارها
گروهي از پسران و دختران بدپوشش به صورت سازماندهي شده و با هدف ترويج عرياني و كمرنگ كردن ارزشهاي اسلامي در سطح شهرها حاضر ميشوند. بنا به گفته دكتر مجيد ابهري، مانكنهاي جاندار و زنده با آرايش غليظ و غيرمتعارف و نيز لباسهاي جلف و ضد فرهنگي، مأموريت مانكنهاي بيجان را تكميل ميكنند. ديگر اينكه تماشاي اين گونه مانكنها در پشت ويترينها نه تنها در زمينه اقتصادي مفيد نيست بلكه در زمينه تحريكات جنسي به ويژه براي كساني كه از اطراف به شهرهاي بزرگ ميآيند منشأ بروز بسياري از ناهنجاريهاي رفتاري است. متأسفانه بعد از ۳۰ سال پژوهشهاي ميداني در آسيبهاي اجتماعي نميدانم چه سازمان و نهادي مسئول مقابله با اين وضعيت است!
اتحاديه صنوف و اداره اماكن بايد با اين وضعيت نابسامان و نابهنجار برخورد قانوني و فرهنگي كنند و اجازه ندهند الفباي تحريك جنسي در جامعه شروع به ظهور كند چراكه بعد از ظهور اينگونه مانكنها نوبت به مانكنهاي جاندار ميرسد.
عاديسازي عرياني
اين آسيبشناس در پاسخ به اين پرسش كه اين مانكنها چگونه ميتوانند قباحت عرياني را ازبين ببرند، اظهار ميدارد: «روشهاي قرار دادن و پوشانيدن پوشاك يا روسري به اين مانكنها يكي از اقدامات اساسي در زمينه قبحزدايي از بدحجابي در جامعه است چراكه با تماشاي موهاي پريشان از زير شال يا روسري يك مانكن، فرد ناظر به ويژه كودكان و نوجوانان چنين آموزش ميبينند كه اين الگوي درست پوشش است. وقتي عابرين با چنين مناظري مواجه ميشوند، الگوي منفي رفتاري دريافت ميكنند و كم كم اين مناظر براي آنها عادي ميشود و افراد جاندار هم به خود اجازه ميدهند با همان ظاهر در خيابانها ظاهر شوند كه اين همان عاديسازي زشتيها در جامعه است.
وي در پاسخ به اين سؤال هم كه وجود اينگونه مانكنها چه اثري بر جوانان دارد، ميگويد: « وقتي دستگاه قضايي و انتظامي كشور با وضعيت نامتعارف پوشش بعضي از جوانها برخورد ميكند و آن جوان همان نوع پوشش را در عرصه تماشاي عموم در تن مانكنها مشاهده ميكند، اين تضاد در جوانان و نوجوانان آغاز بروز ناهنجاريهاي رفتاري وايجاد مقاومت در برابر قانون و عرف جامعه ميشود.”
تقليد كوركورانه
دكتر محمود نصري، استاد رشته هنر نيز در اين باره به “جوان” میگوید:
« بسياري از اين مانكنها در ويترين طوري قرار گرفتهاند كه به چشم نميآيند ولي برخي ديگر با توجه به نوع چيدمان ويترينها كاملاً بر جلوههاي فيزيكي مانكن در جلب مشتري تأكيد دارند و نوعي تقليد كوركورانه را در نوع پوشش در جامعه سبب ميشوند كه بايد با كار فرهنگي و ارائه مد و لباسهاي مطابق با فرهنگ و جغرافيا و راحتي مردم، راه را بر اين گونه تقليدهاي مضر بست و از فرهنگ و اقتصاد پاسداري نمود چرا كه اقدامات تنبيهي و پليسي در اينگونه موارد معمولاً منجر به بازار مخفي و زير زميني ميشود.» اين استاد دانشگاه اميدوار است روزي برسد كه به جاي افتخار فروشندگان به خارجي بودن كالايشان با بهره برداري از مانكنهاي مروج عرياني، لباسهايي مطابق فرهنگ و كاملاً ايراني افتخار فروشندگان باشد.
منبع: جوان آنلاین