با حسين(عليه السلام) در روز عرفه
با حسين(عليه السلام) در روز عرفه
(نگاهى به مضامين و مفاهيم دعاى عرفه)
جواد محدثى
اى حسين!
تو در اين دشت، چه خواندى كه هنوز
سنگهاى «جبل الرّحمه» از گريه تو نالانند؟
در دعاى عرفه،
تو چه گفتى، تو چه خواندى كه هنوز
تب عرفان تو در پهنه اين دشت به جاست؟
* * *
ما نه تنها در مكتب حماسه و شهادت طلبى و جهاد، شاگرد عاشورا و درس آموز حسين بن على(عليه السلام) هستيم، در نيايش و عرفان و معنويت و انس با خدا هم، از روح عرفانى اباعبداللّه(عليه السلام) بهره مى بريم و سايه معنوى او بر سراسر كشورمان و امت اسلامى افكنده است.
دعاى عرفه امام حسين(عليه السلام)، يكى از ميراثهاى علمى و معنوى آن حضرت است.
گرايش به معنويات در جامعه ما نيز، از جمله در «روز عرفه» به اوج مى رسد و دلدادگى و شوق مردم را نسبت به دعا و نيايش نشان مى دهد.
در اين نوشته، مى كوشيم نگاهى هر چند گذرا، به مضامين بلند اين نيايش حسينى داشته باشيم.
گرچه دريا را نمى توان در انگشتانه گنجاند و مضامين بلند و عميق دعاى آن حضرت در روز عرفه را نمى توان در چند سطر تبيين كرد، ليكن آشنايى اجمالى با آن مفاهيم ژرف و عاشقانه و عرفانى كه از زبان سرور عارفان شهيد، در سرزمين عرفات جارى شده و به يادگار مانده است، براى دعاكننده و زمزمه گر اين نيايش مفيد است.
* * *
روز عرفه، روز رحمت عام الهى است،
دعاى در اين روز نيز، زمينه ساز تجلّى مغفرت و آمرزش خدا نسبت به بندگان است.
در اين روز معنوى و مقدس، دلهايى كه از شوق و خشيت مى لرزد و چشمهايى كه از باران اشك خيس مى شود و بغضهايى كه در گلو مى تركد و شانه هايى كه در اثر هق هق گريه لرزان مى شود، همه دوست داشتنى است.
دستهايى كه به نشانه حاجت و نياز به آستان الهى گشوده مى شود، نازل كننده رحمت واسعه خداست.
در دعاى عرفه، ابتدا اوصاف پروردگار مطرح مى شود و نعمتهاى گوناگون و فراوان الهى در خلقت و رشد و حيات انسان ياد مى شود كه همه زندگى او را در همه ابعاد در بر گرفته و موهبتهايى كه از سوى خداوند عطا شده و در جسم و جان او متجلى است.
از آنجا كه توجه به نعمتها، زمينه ساز شكر و سپاس است و غفلت از الطاف الهى موجب ناسپاسى و عصيان است، يادآورى نعمتهاى بى شمار در بخش عمده آغاز اين دعا صورت مى گيرد، تا عجز انسان از سپاس نعمتها، زمينه خضوع و خشوع او را به پيشگاه پروردگار فراهم آورد.
در فراز ديگرى از دعا، مسئله «ذكر»، «خشيت»، «تسليم»، «رضا» و «حمد» ياد مى شود كه همه از ويژگيهاى بندگان خوب خداست. باز هم ياد نعمتهاى پيدا و پنهان پروردگار، و باز هم درخواست عافيت، توفيق، ايمنى، عظمت، آبرومندى، وسعت رزق، توكل و تسليم، ديندارى و رضامندى، آمرزش، برخوردارى از رحمت الهى، رفع اندوه و گرفتارى.
در اين دعا، نيايشگر عارف با خداى خود عاشقانه حرف مى زند، خاشعانه صدايش مى كند، كوتاهى ها و غفلتهاى خود را به ياد مى آورد، ملتمسانه خود را در دامن رحمت الهى مى افكند و به وسيله «توبه» به سايه غفران خدا پناه مى برد، تنها و تنها از خدا نصرت و كفايت و حاجت و آمرزش مى طلبد و تنها درِ خانه خدا را به رويش باز مى بيند، خدايى كه دانا، مهربان، رازق و بنده نواز است.
در بخشى ديگر از دعاى عرفه، يادى از كرامتها و الطاف خداوند نسبت به اوليا و پيامبران است كه بندگان خالص و برگزيده اويند. آنچه در باره يوسف، يعقوب، ابراهيم، اسماعيل و يونس انجام داد، همه گواه لطف او به بندگان خويش است.
ترجيع بند دعاى عرفه و مضمون مكرّر اين نيايش عرفانى، ياد مرحمتهاى الهى است. يادآورى اين نكته است كه: او درماندگان را پناه است و گرسنگان، تشنگان و برهنگان را كفايت مى كند. مونس تنهايى ها و ياور مظلومان است.
باز هم ياد كردن از موهبتها و نعمتهاى خدا با مخلوقاتش و … باز هم قصور و تقصيرهاى بنده در آستان مولا و شكستن پيمان بندگى با خدا و ارتكاب حرامها و رفتن به سراغ هوسها و مخالفتها.
دعاى عرفه به ما مى آموزد كه خدا چقدر خوب و مهربان و اهل احسان و نيكى و رأفت و بنده نوازى است و به يادمان مى آورد كه ما چقدر اهل جفا و بى مهرى و بى اعتنايى و گريز از خدا و غفلت از مولا و مرتكب معصيت هاييم.
از او وفا و احسان است و از ما جفا و خطا.
از او پرده پوشى و ستّاريت، از ما گناه و پرده درى و گستاخى.
از او استمرار نعمت، از ما ناسپاسى و غفلت.
در دعاى عرفه، بنده مضطر، مسكين، بينوا و درمانده، به درگاه خدا مى نالد، او را به قرآن و پيامبر و اهل بيت(عليهم السلام) و خاندان رسول و به همه مقدّسات و شفيعان بزرگوار قسم مى دهد كه در عصر عرفه، در ساعت اجابت دعا و نزول رحمت، ببخشايد و از خطايش در گذرد و توفيق بندگى و جبران شرمندگى دهد.
اينكه حضرت سيدالشهدا(عليه السلام) با چشمانى اشكبار و حالتى متضرّعانه اين دعا را مى خواند و آنقدر «يا رب، يا رب» مى گفت و مى گريست كه صداى گريه اش اطرافيان را هم منقلب مى ساخت و صحراى عرفات را با سوز عرفانى خويش همنوا مى ساخت، همه براى ما درس است كه رمز و راز و شيوه و ادب عبوديت را از آن حضرت بياموزيم.
اى حسين!
عشق را هم ز تو بايد آموخت
و مناجات و صميميت را
و عبوديت را.
دشت از نام تو عرفان دارد.
و شب، از ياد تو عطرآگين است.
دعاى عرفه، يك درس جامع خداشناسى نيز به شمار مى رود. اسما و صفات حق، الطاف و نعمتهاى خدا، هدايتها و عنايتهاى پروردگار، حساب و جزاى الهى، يكتايى و بى همتايى خدا و صدها صفت ديگر در اين دعا مطرح است. درسهاى عبوديت و بندگى هم در جمله جمله اين دعا نهفته است. روش حاجت خواهى و تقرب به خدا و توسل به او و شيوه مؤثر دعا و ادب خاص نيايش هم از آموزه هاى ديگر اين دعاى شريف است.
دعاى عرفه، انسان را به رحمت خدا و آمرزش الهى اميدوار مى كند. اين وعدهاى است كه خود پروردگار داده است و وعده او خلاف و دروغ نيست.
وسعت رحمتش شامل همه مى شود، به شرط آنكه ما اين زمينه و لياقت را در خودمان پديد آوريم و در دعا، حالت روحى مناسب، تضرّع و ناله، انقطاع و توكل، رجا و توسل، التماس و خواهش داشته باشيم.
دريايى از انسانهاى معصيتكار، در عصر روز عرفه، به اميد مغفرتش به آستان آن ربّ كريم پناه مىآورند. گناهان بسيار است و گناهكاران انبوه، ولى رحمت او از گناه بندگان بيشتر است.
باز هم به سينه آه،
باز هم به لب نوا،
مى نهم دوباره روى، سوى قبله دعا
اشك گرم و آه سرد
از دلم حكايتى است
در قنوت صد نياز
مى زنم تو را صدا
گشته ام ز خود رها
با تو عهد بسته ام
در كوير سينه ها، چشمه هاى «ربّنا»ست.
هر چه به آخر دعاى عرفه نزديكتر مى شويم، تضرّع بنده بيشتر است و اميد به عفو خدا افزون تر.
چشم اميد دعاخوان به آستانِ سراسر رحمت خداست كه بنده را در غروب عرفه، كامياب و آمرزيده به خانه و خيمه اش برگرداند: … «اللّهم اَقبلنا فى هذا الوقتِ مُنجِحين مُفلحين مبرورينَ غانمين …» و اينكه … اگر او نااميد برگرداند، به كدام درگاه مى توان رفت و نزد چه كسى مى توان سفره دل را گشود؟
بارى … دعاى عرفه، منظومه عشق و عرفان و منشور دلدادگى و شيدايى و «شرح درد اشتياق» است،
تا روح بريده از خدا، بار ديگر به «نيستان» بازگردد و روزگار وصل خويش را بجويد.
منبع: پیام زن