نگرشی بر گفتار و رفتار پیامبر در تبلیغ دین
چکیده تحقیق پایانی: نگرشی بر گفتار و رفتار پیامبر در تبلیغ دین
محقق: خوشقدم الماسیان، استاد راهنما: خانم ویدا مهدی زاده، استاد داور: حجت الاسلام والمسلمین آقای ناصر اصغری، تاریخ دفاعیه: 91/10/1
در این تحقیق پایانی پس از بحث کوتاهی از مفاهیم سیره و تبلیغ، به فعالیتهای تبلیغی پیامبر، روشها و شیوههای تبلیغی، عوامل موفقیت پیامبر در تبلیغ، مهمترین ابزارها و روشهای فرهنگی ـ ارتباطی پیامبر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که مهمترین روشهای تبلیغی پیامبر عبارت است از:
علم وآگاهی به محتوای پیام، ایمان به حقانیت پیامبر، عمل به گفتار، مدارا و ملایمت در ابلاغ، شناخت ظرفیت و آمادگی مخاطبین، ارتباط سازنده با همه اقشار جامعه و…
مهم ترین خصوصیات اخلاقی پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم در تبلیغ: تواضع، نرم خویی، اطلاع از اوضاع و اقشار کم درآمد، اخلاص، قیام به خودسازی و همچنین مهم ترین ابزارها و روش های فرهنگی - ارتباطی پیامبر در مراحل دعوت عبارت است از:
قرآن کریم، ابداع نهادها و ابزارهای جدید ارتباطی، معرفی استدلالی دین جدید، روش خطابه و موعظه، مبارزه با سنت های غلط و خرافات و….
پیامبر گرامی اسلام روش های خوبی برای تبلیغ بکار گرفت که نمونه هایی از آنها عبارتست از:
1. بهره گیری از تاریخ و قصص اقوام گذشته
2. توجه به خویشان نزدیک و ایجاد چتر حمایتی خویشاوندی
3. بهره گیری از سیستم قبیله و نظام موثر آن 4. توجه دادن مردم به آداب ساده و آسان اسلام
5. تاکید بر همگونی پیام الهی با پیام پیامبران پیشین
پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم از همه ی ظرفیت ها برای دعوت به دینداری و نفی شرک استفاده نمود و در این میان دو اصل تفکیک ناپذیر مبدا و معاد، از خدا بودن و به سوی او بازگشتن، همواره در راس دعوت آن حضرت قرار داشت و هرگز بر سر این دو اصل مداهنه و تسامح نکردند.
نتیجه اینکه پیامبر به عنوان اسوه و الگوی عملی برای مبلغین است پس گفتار و رفتار ایشان در تبلیغ به عنوان راهنمای ما در تبلیغ دین است.