چشم گريان، چشمه فيض خداست
گـــــــريـه
«چشم گريان،چشمه فيض خداست».
گريستن بر ابا عبد الله الحسين«ع»ثواب بسياردارد. (1) فرشتگان،پيامبران،زمين و آسمان،حيوانات صحرا و دريا هم بر عزاى حسين«ع» گريستهاند. (2)
اشگ ريختن،نشانه پيوند قلبى با اهل بيت و سيد الشهدا است.اشك،دل راسيراب مىكند،عطش روح را بر طرف مىسازد و حاصل محبتى است كه نسبت به اهل بيت حاصل مىشود. همدلى و هماهنگى روحى با ائمه،ايجاب مىكند كه در شادىآنان شاد و در غمشان محزون باشيم.اين نشان شيعه است كه«يفرحون بفرحنا و يحزنون لحزننا…» (3) قلبى كه مهر حسين«علیه السلام»را داشته باشد،بى شك به ياد مظلوميت و شهادت اومىگريد. اشك،زبان دل و شاهد عشق است.
آنچنان كز برگ گل،عطر و گلاب آيد/ برون تا كه نامت مىبرم از ديده آب آيد/ برون رشته الفت بود در بين ما،/كز قعر چاه كى بدون رشته،آب بىحساب آيد برون؟/ تا نسوزد دل،نريزد اشگ و خون از ديدهها/ آتشى بايد كه خوناب كباب آيد برون/ مهر تو شيرازه«ام الكتاب»خلقت است/ مشكل اين شيرازه از قلب كتاب آيد برون/ گر نباشد مهر تو دل را نباشد ارزشى/ برگ بىحاصل شود گل،چون گلاب آيد برون/ (4)
گريستن در سوگ شهداى كربلا،تجديد بيعت با عاشورا و فرهنگ شهادت و تغذيه فكرى و روحى با اين مكتب است و اشك ريختن،نوعى امضا كردن پيمان و قرارداد مودت با سيد الشهدا است. ائمه شيعه، گريستن بر مظلوميت اهل بيت و عزاى حسينى راتاكيد كرده و شهادت اشك را بر صداقت عشق،پذيرفتهاند.امام صادق«علیه السلام»فرموده است:
«نزد هر كس كه ما ياد شويم و چشمانش اشگ آلود شود،حتى اگر به اندازه بال مگسى باشد،خداوند گناهانش را مىبخشايد،هر چند چون كف دريا فراوان باشد.» (5) به گفته صائب:
در سلسله اشگ بود گوهر مقصود گر هست ز يوسف خبر،اين قافله دارد
دستور امامان به گريستن بر امام حسين«علیه السلام»بسيار اكيد است.امام رضا«علیه السلام»به ريان بن شبيب در حديث مفصلى فرمود: «يابن شبيب!ان كنت باكيا لشىء فابك للحسين بن على بنابى طالب فانه ذبح كما يذبح الكبش…». (6) اگر بر چيزى گريه مىكنى،بر حسين بن على گريه كن،كه او را همچون گوسفند،سر بريدند.در حديث ديگرى فرموده است:«محرم، ماهى است كه مردم دوره جاهليت جنگ در آن را ناروا مىدانستند،ولى در اين ماه،دشمنان،خون ما را بناحق ريختند و هتك حرمت ما نمودند و فرزندان و بانوان ما را به اسارت گرفتند و به خيمههاى ما آتش زدند و غارت كردند و در كار ما، براى رسول خدا هيچ حرمتى را رعايت نكردند.روز حسين( عاشورا)پلكهاى ما را مجروح و اشگهايمان راجارى كرد و ما از سرزمين كربلا،گرفتارى و رنجبه ميراث برديم.
پس بايد بر كسى همچون حسين،گريه كنندگان بگريند، كه گريه بر او، گناهان بزرگ را هم فرو مىريزد.» (7)
خود امام حسين«ع»فرموده است:«انا قتيل العبرة،لا يذكرنى مؤمن الا بكى»، (8) من كشته اشكم،هيچ مؤمنى مرا ياد نمىكند مگر آنكه(بخاطر مصيبتهايم)مىگريد. امام سجاد«علیه السلام»بيست سال بر امام حسين عليه السلام گريست و هرگز طعامى پيش اونمىگذاشتند مگر آنكه گريه مىكرد. (9) به فرموده امام صادق«علیه السلام»:هر ناله و گريهاى ناپسند ومكروه است، مگر ناليدن و گريستن بر حسين عليه السلام:«كل الجزع و البكاء مكروه سوى الجزع و البكاء على الحسين». (10)
هم گريستن،هم گرياندن،هم خود را شبيه گريه كنندگان در آوردن(تباكى) پسنديده است و اجر دارد.اين همه فضيلت كه براى گريه بر حسين«علیه السلام»بيان شده و اينكه اشك چشم،آتش دوزخ را فرو مىنشاند و غمگين شدن در سوگ شهيدان كربلا ايمنى از عذاب است،در صورتى است كه گناه و فسق و آلودگى انسان در حدى نباشد كه مانع رسيدن اين فيض الهى گردد.
اشگى كه مبين پيوند عاطفى و رابطه مكتبى و اتصال روحى با راه و فكر و خط ائمه و سيد الشهداست،حتما زمينه ساز پرهيز از گناه مىگردد. به تعبير شهيدمطهرى:«گريه بر شهيد، شركت در حماسه او و هماهنگى با روح او و موافقت با نشاط او و حركت اوست…امام حسين«علیه السلام»بواسطه شخصيت عاليقدرش، بواسطه شهادت قهرمانانهاش،مالك قلبها و احساسات صدها ميليون انسان است.
اگر كسانى كه بر اين مخزن عظيم و گرانقدر احساسى و روحى گمارده شدند،يعنى سخنرانان مذهبى،بتوانند از اين مخزن عظيم در جهت هم شكل كردن و همرنگ كردن و هم احساس كردن روحها باروح عظيم حسينى بهرهبردارى صحيح كنند،جهانى اصلاح خواهد شد.» (11) پس مهم، شناخت فلسفه گريه در راستاى احياى عاشورا و زنده نگهداشتن مراسم حسينى وفرهنگ كربلاست،نه گناه كردن و آلودگى،به اميد پاك شدن با چند قطره اشك! معلوم نيست كه دل و جان آلوده، آن همسويى را با امام داشته باشد كه با ياد مصائبش گريه كند.
گريه در فرهنگ عاشورا،سلاح هميشه برانى است كه فرياد اعتراض به ستمگران رادارد.«اشك»،زبان دل است و گريه، فرياد عصر مظلوميت. رسالت اشك نيز پاسدارى از«خون شهيد»است.
امام خمينى«ره»فرمود: «هر مكتبى،تا پايش سينه زن نباشد،تا پايشگريهكن نباشد، تا پايش توى سر و سينه زن نباشد حفظ نمىشود…»، (12) «گريه كردن برشهيد، نگهداشتن، زنده نگهداشتن نهضت است»، (13) «گريه كردن بر عزاى امام حسين، زنده نگهداشتن نهضت و زنده نگهداشتن همين معنى است كه يك جمعيت كمى در مقابل يك امپراطور بزرگ ايستاد…، آنها از همين گريهها مىترسند،براى اينكه گريهاى است كه گريه بر مظلوم است، فرياد مقابل ظالم است.» (14)
هر چند نيست درد دل ما نوشتنى از اشگ خود، دو سطر به ايما نوشتهايم (15)
اشگ،سر فصل محبت و مودت است و برخاسته از عشقى است كه خداوند در دلها قرار داده كه نسبتبه حسين بن على«علیه السلام»مجذوب مىشود.به فرموده رسول خدا«صلی الله علیه و آله و سلم»:
«ان لقتل الحسين حرارة فى قلوب المؤمنين لا تبرد ابدا». (16) براى شهادت حسين عليه السلام حرارت و گرمايى در دلهاى مؤمنان است كه هرگز سرد و خاموش نمىشود.
كدام عاشق در اين ره در بلا نيست؟ كدامين دل شما را مبتلا نيست؟ اگر در سوگتان شد ديده نمناك اگر از عشقتان دل گشت غمناك گواه عشق ما اين ديده و دل رساند«اشگ» و «غم» ما را به منزل كنون ماييم و درد داغدارى كنون ماييم و اشگ و سوگوارى هنوز اشگ عزا پيوسته جارى است رواق چشممان آيينه كارى است غدير ما محرم دارد امروز محرم،بذر غم مىكارد امروز (17)
امروز هم،اشگ و گريه، رابط ما با حسين است و ما با شورى اشگهايمان، سر سفره محبت سيد الشهدا نشستهايم و نمك پرورده ابا عبد الله هستيم،از اين رو، اين مهر با شيرمادر در جان ما وارد شده و با جان هم به در مىشود.
پى نوشتها
1-احاديث ثواب و آثار گريه بر امام حسين«ع»را از جمله در بحار الانوار،ج 44،ص 279 تا 296 مطالعه كنيد.
2-سفينة البحار،ج 1،ص 97،بحار الانوار،ج 45،ص 220 به بعد.
3-ميزان الحكمه،ج 5،ص 233.
4-اى اشكها بريزيد،حسان،ص 131.
5-وسائل الشيعه،ج 10،ص 391.
6-بحار الانوار،ج 44،ص 286.
7-همان،ص 283.
8-همان،ص 279.
9-همان،ج 46،ص 108.
10-بحار الانوار،ج 45،ص 313.
11-شهيد(ضميمه قيام و انقلاب مهدى)،ص 124 و 125.
12-صحيفه نور،ج 8،ص 70.
13-همان،ج 10،ص 31.
14-همان-ج 10،ص 31.
15-صائب تبريزى.
16-جامع احاديث الشيعه،ج 12،ص 556.
17-از مثنوى«اهل بيت آفتاب»از مؤلف.
منبع: فرهنگ عاشورا صفحه 381 جواد محدثى