چکیده تحقیق پایانی سطح 2: حضرت زهرا سلام الله علیها و دفاع از ولایت و فدک
چکیده تحقیق پایانی سطح 2: حضرت زهرا سلام الله علیها و دفاع از ولایت و فدک
خانم فریده رحیمی، دفاع شده رد اسفند 90، تعداد منابع 60 جلد
ولایت توسط حضرت ابراهیم پایهگذاری شد که آن حضرت برای بعد از خود به دنبال جانشینی بود تا اینکه خلافت و حکومت و هدایت انسانها بعد از او به دست جانشین او بیفتد. ولایت به معنای سرپرستی و اداره و نصر است که برای اداره و سرپرستی جامعه به وجود آمده است که این امر تاکنون هم بر جای مانده است. ولایت در زمان حاضر مختص به صاحب الزمان میباشد.
حضرت زهرا سلام الله عليها در روز بيست جمادي الثاني ديده به جهان گشود و در كنار پدر در اوضاع بحراني و در زير سايه پدر بزرگوارش پرورش يافت. آن حضرت در زمان كودكي مادرش را از دست داد او همواره در كنار پدر بود تا اينكه بعد از رشد معنوي به ازدواج علي عليه السلام درآمد. آن بزرگوار بعد از مدتي از زندگي با رحلت پدر مواجه شد و به دليل دوري از پدر در بستر بيماري افتاد تا سرانجام در سوم جمادي اآخر از دنيا رفتند.
ولايت در زندگي شيعيان نقش بسيار مؤثري دارد به طوري كه بايد به صورت كاملاً قلبي پذيرفته شود زيرا ولايت شرط قبولي اعمال انسان است كه اين از ضروريات مذهب شيعه است. گفته شده است كه اگر شخصي تمام عمر خود را به نماز ايستد و صدقه و زكات دهد ولي ولايت را بپذيرد اين اعمال او قابل قبول نيست. زيرا كسي كه ولايت را پذيرفت به حزب خدا وارد خواهد شد و هر كس در حزب خدا باشد در دنيا و آخرت پيروز است.
پيامبر در زمان حيات خود همواره به جانشيني حضرت علي عليه السلام بعد از خود اشاره كردند اما اين حق آن حضرت گرفته شد.
بعد از رحلت پيامبر منافقان حق ولايت و حكومت را از حضرت علي عليه السلام غصب كردند و حضرت زهرا در پي دستيابي به اين حق به همراه حضرت علي عليه السلام و فرزندانش به در خانههاي انصار ميرفتندو از آنها ميخواستند كه با حضرت علي عليه السلام بيعت كنند اما آنها به بهانههاي مختلف از بيعت با آن حضرت ابا ميكردند.
منافقان به خانهي حضرت حملهور شدند و در خانه را به آتش كشيدند و حضرت علي عليه السلام را زنجير به دست به سمت مسجد بردند تا از او بيعت بگيرند اما حضرت اين بيعت را نپذيرفتند تا اينكه حضرت زهرا براي دفاع از همسر خود به مسجد رفتند و خطبهي عظيمي را براي دفاع از ولايت ايراد نمودند و خلافت را به ابوبكر و خاندانش داد تا اينكه به دست حق بيفتد و او در اين راه با وجود بسياري از آزار و اذيتها به شهادت رسيدند.
آن حضرت وقتي كه ديد مخالفان علاوه بر غصب خلافت فدك را هم كه حق ايشان بود غصب كردهاند براي گرفتن حق خود خطبهي آتشيني در حضور خليفهي وقت برگزار كردند و فدك را حق مسلم خود دانستند. آن حضرت براي مطالبهي فدك دلايلي داشت كه يكي از اين دلايل اين بود كه فدك پشتوانهاي براي خلافت اهل بيت عليهم السلام بود. فدك پس از سالهاي طولاني و بعد از ويراني به اهل بيت عليهم السلام بازگشت.
براي غصب فدك خلفا در آن زمان دلايلي سياسي داشتند كه عبارت بود از: فدك در دست خاندان پيامبر يك امتياز بزرگ معنوي بود. فدك سبب ميشد كه بسياري از مسلمين به گرد اهل بيت جمع شوند و از آنها اطاعت كند و اگر فدك به اهل بيت داده ميشد راهي باز ميشد كه خلافت را هم مطالبه كنند.
فدك هديه پيامبر به دخترش و بنا به دليل اصل يد، بخشش و ارث از اموال حرت زهرا به شمار ميرفت و بايد در دست ايشان ميماند اما اين حق از ايشان غصب شد. آنچه مسلم است اين است كه حق بايد گرفته شود و از آن دفاع شود، هر چند كه به طور رسمي انسان به آن حق دست پيدا نكند.
كليدواژه:
واجب الاطاعه، ولايت، غصب فدك، ولايتمداري، غاصبان و خلفاي ظالم وقت، مظلوميت، صلح و بيعت كردن، رجس.