معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهراء شاهین دژ

ذخیره ای برای آخرت، خدمتی برای طلاب مدرسه ی علمیه الزهراء شاهین دژ
  • خانه 
  • خانه 
  • جزئیات صاحب وبلاگ 

جاده انقلاب

29 خرداد 1392 توسط معاونت فرهنگی

جاده انقلاب

در جاده انقلاب روی تابلو نوشته شده:
جاده لغزنده است، دشمنان مشغول کارند، با احتیاط برانید،
با دنده لج حرکت نکنید، سبقت ممنوع،
 دیر رسیدن به پست و مقام بهتر از هرگز نرسیدن به امام است
حداکثر سرعتتان از سرعت ولایت فقیه بیشتر نباشد،
اگر پشتیبان ولایت نیستید لااقل کمربند دشمن را نبندید،
با وضو وارد شوید، این جاده مطهر به خون شهداست.
حسین قدیانی

 نظر دهید »

اهداف امام خمینی از انقلاب اسلامی

16 بهمن 1391 توسط معاونت فرهنگی

اهداف امام

هر نهضتی که انجام می‌گیرد یک منظور مشخص و معینی دارد و هیچ کاری بی‌هدف نیست و عظمت نهضت اسلامی نیز چیزی نیست که بگوییم بی‌هدف انجام می‌گیرد برای شناخت هر چه دقیق‌تر نهضت اسلامی ایران به چند هدف آن اشاره می‌کنیم که عبارتند از:

1. آزادی از سلطه‌ی بیگانگان

نهضت اسلامی شعار و هدفش این است که می‌خواهد مردم مسلمان آزاد و مستقل باشد از سلطه‌ی بیگانه رها گردند.

2. تشکیل حکومت مشروع و کارآمد

حکومتی که با میزان‌ها و معیارهای فرهنگ دینی منطبق باشد. در این کشورها مردم از حکومت‌های دست نشانده و دیکتاتوری خسته شده‌اند. اطاعت از حکومت در این کشورها به میزان ترس مردم از سرنیزه‌هاست. مردم سالهاست که در انتظار استقرار یک حکومت مشروع و مردمی به سر می‌بردند »[1] در همین باره حضرت امام خمینی (ره) می‌فرماید: « در این نهضت مقدس که تشکیل حکومت اسلامی سرلوحه‌ی اهداف آن است و ضمانت از آزادی و استقلال که از ثمرات آن است، صبور باشید.»[2]

3. احیای هویت اسلامی

در همه نهضت‌های اسلامی یک از اهداف، احراز هویت اسلامی است. مردم می‌خواهند مسلمان باشند و مسلمان زندگی کنند. احکام اسلام و مقررات اسلام را اجرا کنند و قرآن و سنت پیامبر و راه صحیح اسلام زنده و احیا گردد.[3]

امام خمینی در این باره می‌فرمایند: « اسلام داشت منسیّ می‌شد، اسلام را داشتند منهدم می‌کردند، قرآن را داشتند زیر چکمه‌ها از بین می‌بردند. قیام شما جوان‌های ایران که قیام الهی بود، نهضت الهی بود، قرآن را زنده کرد، حیات تازه‌ به اسلام بخشید »[4]

4. احیای تفکر اسلامی

شما می‌بینید که امروز نهضت اسلامی سراسر جهان اسلام را فرا گرفته است. این یک شعار نیست یک واقعیت است، ممکن است امروز آمریکائی‌ها و غربی‌ها این واقعیت را مقداری بزرگ‌تر از آنچه هست نشان بدهند تا مبارزه خشونت بار علیه این حرکت را در افکار عمومی جهان موجه جلوه دهند. اما اصل این حرکت و نهضت بزرگ، یک واقعیت است،[5] و همین‌طور می‌توان گفت که مقصد هم یک مقصد الهی بود، انگیزه اسلام بود. می‌دیدیم که در شعارهایشان، در فریادهایشان شعارهای اسلامی بود، فریادهای « الله‌اکبر ». مقصد این بود که آن‌ها را مخالف اسلام می‌دانستند بروند کنار و مقصد حقیقی تحقق پیدا کند.[6]

5. دفاع تا آن سوی دیوار تهاجم

محور اندیشه‌های دفاعی حضرت امام، اسلام و آرمان‌های الهی است. ایشان از ابتدای نهضت اسلامی دفاع از ارزش‌های اسلامی را مد نظر داشتند و بر اجرای احکام خدا در جهان تاکید داشتند.

امام (ره) بارها فرمودند اگر در آفریقا یا آمریکا، مسلمانی از ما کمک بخواهد ولو آنکه هر پیامدی داشته باشد، وظیفه اسلامی ماست که او را یاری کنیم. برای ما کشور مطرح نیست آنچه که مطرح است اسلام است.

این نشان دهنده‌ی وسعت اندیشه‌ی دفاعی ایشان است. نزاع اصلی امام (ره) با ملی‌گراها در همین نکته نهفته است که آن‌ها منافع ملی را اصل قرار می‌دادند و بر اساس آن به سایر مسائل نگاه می‌کنند اما ایشان منافع ملی را بر اساس منافع اسلامی دارای اعتبار و ارزش می‌دانستند. ما می‌خواهیم دست محرومین و مستضعفین جهان را گرفته و آن‌ها را آزاد کنیم.

تحقق این اهداف ادامه‌ی مبارزات اسلامی را می‌طلبد تا با تشکیل هسته‌های مقاومت که یکی از آرمان‌های دفاعی حضرت امام بود، راه آزادی، عزت و عظمت مسلمانان در جهان هموار گردد.[7]


1. روحانی، حسن، انقلاب اسلامی ایران: ریشه‌ها و چالش‌ها، ص 56

2. تحولات اجتماعی در انقلاب اسلامی، تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، ص 254

3. روحانی، حسن، انقلاب اسلامی ایران: ریشه‌ها و چالش‌ها، ص 57

4. تحولات اجتماعی در انقلاب اسلامی، تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، ص 258

5. روحانی، حسن، انقلاب اسلامی ایران: ریشه‌ها و چالش‌ها، ص 57

6. تحولات اجتماعی در انقلاب اسلامی، تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، ص 264

7. موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، دلیل آفتاب (خاطرات یادگار حجت الاسلام والمسلمین حاج سیداحمد خمینی)، انتشارات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، ص  و مجموعه اثار یادگار امام سیداحمد خمینی، ج2، انتشارات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)

 6 نظر

ریشه های عقیدتی انقلاب اسلامی

16 بهمن 1391 توسط معاونت فرهنگی

ریشه‌های عقیدتی انقلاب

ریشه عقیدتی انقلاب اسلامی بدین معناست که برای مشروعیت قیام مردم علیه رژیم پهلوی به متون و منابع و اصول مشروع و مفاهیم دینی متوسل شویم و سعی کنیم مبانی جواز قیام علیه حاکم ظالم و حق خروج بر نظام را از این منابع استخراج کنیم، زیرا وقتی بحث از اسلامی بودن انقلاب می‌کنیم، مستقیما معطوف به این معنی هستیم که محرک انقلاب اسلامی، از متن اعتقادات مردم بود و مردم برای توجیه حرکت خود به اسلام استناد کردند و به عنوان یک وظیفه و تکلیف شرعی وارد مبارزه علیه رژیم شاه شدند. از آنجا که جامعه و اعمال دیگران در سرنوشت انسان دخیل است، انسان مسلمان همواره باید ناظر و مراقب اوضاع و احوال اطراف خود باشد و در همین راستا، قرآن امر به معروف و نهی از منکر را جزو فرایض اجتماعی مسلمانان قرار داده و مستقیما آن‌ها را به ورود در فعالیت‌های سیاسی ـ اجتماعی به عنوان جزیی از زندگی انسان دعوت می‌کند. از آنجا که انسان از دیدگاه قرآن، خلیفه خدا در زمین و مسئول استقرار حاکمیت الهی در زمین است باید زمینه و شرایط لازم برای این حاکمیت را فراهم کند. در راستای رسیدن به این هدف باید امکانات و لوازم مقتضی را فراهم آورند و در این راستا قرآن مبارزه با باطل و طرفداری از حق، مبارزه با دشمن خدا، جهاد در راه خدا، مبارزه برای استکبارزدایی و نفی سلطه و استبداد را متذکر شده و دعوت به قیام و انقلاب جزو اصول قرآنی است که در تاریخ سیاسی مسلمین نقش ایفای کرده است.[1]


1. نجفی، موسی، تاملات سیاسی در تاریخ تفکر اسلامی (مجموعه مقالات)، شماره 34، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ص 296ـ287

 1 نظر

شخصیت امام خمینی (ره)

16 بهمن 1391 توسط معاونت فرهنگی

شخصیت امام خمینی (ره)

 هر انقلابی نیاز به یک راهنما و رهبر دارد و از آنجائی که رهبر واژه‌ی عامی است که هم شامل رهبر ظالم می‌شود و هم شامل رهبری عادل و خداشناس. از آنجا که جامعه‌ی ما یک جامعه‌ی اسلامی است و سرشار از لطف و عنایت الهی می‌باشد پس کسی که زمام امور این جامعه اسلامی را در دست می‌گیرد باید دارای مشخصه‌ها و ویژگی‌های خاص باشد پس رهبر ما که امام خمینی (ره) بود دارای ویژگی‌های بود که در اینجا به طور مختصر به برخی از آن ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم:

 الف. تواضع حضرت امام

 یکی از خصوصیات برجسته‌ی حضرت امام، این بود که نسبت به تمام افراد، اعم از پیر و جوان و بچه و نیز موافق و مخالف، با کمال رفق و مهربانی رفتار می‌کردند. حتی نسبت به کسی که ایشان را تکفیر کرده بود هم با احترام برخورد می‌نمودند. در مجالس هم سعی می‌کردند بدون تشریفات وارد شوند و به جای نشستن در صدر مجلس، در صفوف طلبه‌های معمولی بنشینند.

 ب. کارخانه آدم‌سازی

 امام شخصیت ساخته شده‌ای بود که هر کس با او برخورد می‌کرد، ناخودآگاه و یا از روی حس تقلید، تلاش می‌کرد امام گونه رفتار کند. برخی اشخاص بازاری به امام علاقه‌مند شده بودند، می‌گفتند که این مرد کارخانه‌ی آدم‌سازی دارد! خودساختگی ایشان از آثار او پیدا بود. هم عبادت و خداترسی‌اش معلوم و مبرهن بود و هم در عمل، رفتارهایی از ایشان سر می‌زد که دال بر نفس مهذب او بود؛ از جمله سرکشی ایشان به ضعفاء و مساکین در مدرسه؛ با اینکه خودشان از لحاظ مالی، دارای امکانات نبودند؛ مع‌الوصف تا آنجا که در توان داشتند، حتی به قیمت اینکه از خودشان کم بگذارند، سعی می‌کردند به دیگران کمک و اعانه بکنند.

 ج. درس اخلاق امام

 حضرت امام حدوداً سی و دو سال داشتند که در مدرسه‌ی فیضیه، زیر کتابخانه، درس اخلاق می‌گفتند. در این درس، طبقات دیگر مردم؛ از قبیل بازاریان شرکت می‌کردند؛ حتی یک بار، یکی از بازاریان، جمله‌ی تکان دهنده‌ای را به زبان آورد که درس آقای خمینی، آدم درست می‌کند و من هم قصد آدم شدن دارم! این درس بین سی تا چهل شاگرد داشت. البته رژیم رضاخان از برگزاری این جلسه جلوگیری کرد چون حضرت امام در خلال درس به طرح مسائل روز می‌پرداختن و عملا با رژیم در حال مبارزه بودند.

 د. نفس قدسی حضرت امام

 در میان افراد شرکت کننده در جلسات درس امام تعدادی از افراد شاغل در ادارات و حتی مجلس قانونگذاری آن وقت، شرکت می‌کردند و برخی از رموز و اسرار مجلس و مسائلی که در ادارات می‌گذشت را مخفیانه برای امام گزارش می‌کردند و ایشان هم با جمع‌آوری آن اطلاعات، واکنش‌های لازم و مقتضی را از خود بروز می‌دادند. ریشه‌های اولیه و اصلی انقلاب اسلامی، توسط همان جمه و با همان افکار آـبیاری شد و نشو و نما یافت و اگر در حال حاضر هم صحبت صدور انقلاب هست و معنویت و روح آن در حال گسترش است؛ به برکت شاگردان امام خمینی و پرورش یافتگان جلسات مزبور است. در واقع مرحوم امام، نخست به تهذیب نفس خویش همت گماشت و آنگاه درصدد اصلاح دیگران برآمد و خود ساختگی‌اش را به دیگران سرایت داد. اگر خودساختگی امام و شاگردان دست پرورده‌ی او نبود، جمهوری اسلامی تاکنون باقی نمی‌ماند. افرادی از داخل و خارج کشور به خیال فاسد خودشان پیشگویی می‌کردند که این نظام، با توجه به نپختگی مسئولان آن، چند صباحی بیشتر دوام نمی‌آورد، اما خوشبختانه ارکان نظام روز به روز قوی‌تر شد.

این مسئله به خاطر آن است که افرادی که در طی سنوات متمادی در شعاع شخصیت امام قرار می‌گرفتند، ناخودآگاه جذب ایشان می‌شدند و از روحیه ایثار و فداکاری در راه هدف، مانند خود ایشان، برخوردار می‌شدند؛ به گونه‌ای که حاضر بودند و در آن شرایط خفقان، خودشان را به آب و آتش بزنند.[1]


1. بدلا، حسین، هفتاد سال خاطره/ از حسین بدلا، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص223

برگرفته از تحقیق پایانی خانم مریم بابایی

 4 نظر

ویژگی های رییس جمهور اصلح در بیانات رهبر انقلاب

11 بهمن 1391 توسط معاونت فرهنگی

وي‍ژگي‎هاي رييس جمهور اصلح در بيانات رهبر معظم انقلاب

هميشه نگران تبليغات پر خرج كانديداها هستم

پول زياد براي تبليغات، افراد را وامدار مي كند

يكى از كارهايى كه بنده - چه در تبليغات انتخابات مجلس و چه در انتخابات رياست جمهورى - هميشه نگران آن هستم، اين است. نه خودشان تبليغات پُرخرج كنند، نه به طرفدارانشان اجازه دهند. بعضى افراد ممكن است بگويند به ما ربطى ندارد؛ اين كار پُرخرج را ديگران مى‌كنند. شما بگوييد نكنند. خوشبختانه آن‌گونه كه اطّلاع پيدا كردم، ساعتهاى فراوانى براى نامزدها وقت گذاشته‌اند كه از طريق تلويزيون و راديو با مردم حرف بزنند. شايد سيزده، چهارده ساعت هر كدام از اين حضرات وقت دارند كه با مردم حرف بزنند. خيلى خوب؛ اين بهترين تبليغات است. راديو و تلويزيون همه‌جا وجود دارد؛ چه نيازى هست كه براى تبليغات گوناگونِ رنگينى كه بعضى جاها مى‌كنند، پول زيادى مصرف شود كه احياناً بعضى افراد هم نتوانند خودشان آن خرج را كنند و مجبور باشند از كسانى بگيرند و خداى نكرده وامدار شوند؟
 
بيانات در خطبه‌هاى نماز جمعه‌ی تهران‌. 28 ارديبهشت 80

 نظر دهید »

روزشمار انقلاب

03 بهمن 1391 توسط معاونت فرهنگی

روزشمار انقلاب

طرح و شکل های زیبا از روزنامه ها رد سایت آوینی به لینک زیر مراجعه نمایید.

http://www.aviny.com/Occasion/Enghelab_Jang/Fajr/83/rooznameh/index.aspx

 1 نظر

فرار شاه

26 دی 1391 توسط معاونت فرهنگی

ویژگی های رفتاری دربار

ب: ویژگی­های رفتاری دربار:

یکی از عوامل بروز نارضایتی­ گسترده ­ی مردم از رژیم، ویژگی­های رفتاری ناپسندی بود که در ساختار سیاسی کشور نهادینه شده بود. بروز و ظهور چنین ویژگی­هایی از سوی مسئولین حکومتی در صحنه ی سیاسی ­_ اجتماعی کشور، موجبات جدایی هرچه بیشتر حکومت از بدنه­ ی اجتماع را فراهم می­کرد.

ذیلا به مظاهری از این ویژگی­های رفتاری که می­توان از آنها با عنوان «فساد رفتاری» یاد کرد، در یکی از نهادهای مهم ساختار حکومت پهلوی یعنی «نهاد دربار» پرداخته خواهد شد.

1.  اشرافیت و بی ­اعتنایی به مردم:

خصلت اشرافیت و اشرافی­ ری یکی از ویژگی­های عمده­ ای بود که در ساختار سیاسی کشور به­ صورت امری کاملا پسندیده نهادینه شده بود. اشرافی­گری بیماری عمومی دربار بود. خود شاه بیشتر از همه به این بیماری مبتلا بود. او از خود چنان اسطوره­ ای می­ساخت که گویی دستگاه آفرینش او را برای رهبری و مدیریت مردم آفریده است. در سایه­ ي خصلت اشرافیت دربار بود که دیگر ویژگی­های رفتاری نظیر «بی ­اعتنایی» و «تحقیر مردم» بروز پیدا می‌کرد.

شاه در اثر بی ­اعتنایی به مردم ایران حاضر نبود حتی در ساده­ ترین کارها به آنها اعتماد کند. به­ عنوان نمونه وی در بیماری­های پیش پا افتاده ­ای نظیر دندان درد از پزشکان ایرانی استفاده نمی­کرد، بلکه از یک دندانپزشک سوییسی در دربار استفاده می­کرد.(10) شاه معتقد بود که اگر آثار تمدنی در مردم ایران دیده می­شود از برکت خاندان پهلوی است. او می­گفت: «مردم ایران از معدود ملل عقب‌ افتاده‌ي جهان بودند که حتی عادت به شست و شوی دست و صورت خود را نداشتند و این پدرش رضاخان بود که مردم را به شستن دست و صورت و نظافت شخصی عادت داد.»(11) چنین نگاهی به مردم اختصاص به شاه نداشت بلکه دربار عموما چنین نظری نسبت به مردم ایران داشتند و از ابراز آن نیز ابائی نداشتند. به ­عنوان نمونه مادر شاه، مردم ایران را مردمی «حسود» (12) و «مذبذب» می­دانست که حتی حکومت کردن بر آنها افتخار به ­حساب نمی­آید. (13) و یا این‌که فرح در یک اظهارنظری نسبت به مردم جنوب تهران آنها را «کمتر از حیوان می‌دانست.»(14)

2.  چاپلوسی و تملق:

خصلت دیگری که بر حوزه­ ی رفتاری دربار سایه انداخته بود و سقوط رژیم را شدت بیشتری می­بخشید چاپلوسی و تملق بود. گاهی وقت­ها چاپلوسی در دربار چنان شدت می­گرفت که هر کدام از اطرافیان سعی می­کرد از رقیب خود سبقت بگیرد. چاپلوسی چنان تبدیل به یک ارزش شده بود که گاه از شخص شاه می­گذشت و نسبت به نزدیکان شاه، ملکه، ملکه مادر، بچه­ها و حتی سگ شاه هم می­رسید. فرهنگ چاپلوسی حلقه ­ای از تملق‌گویانی را تربیت می­کرد که تنها مطالب مورد پسند را طرح می­کردند نه واقعیت­ها را.

3. فساد اخلاقی دربار:

فساد اخلاقی یکی از خصوصیت­های رفتاری دربار بود که علی­رغم ضدیت کامل با فرهنگ عمومی جامعه، به صورت آزاد در عرصه­ي جامعه از سوی دربار به نمایش گذاشته می­شد و حد و مرزی نمی­شناخت. (15) رفتار جنون‌آمیز درباریان، مادر، خواهران و زن شاه در حوزه­ی فساد اخلاقی صفحات زیادی از تاریخ دوره­ی پهلوی را به ­خود اختصاص داده است.

 پی نوشت:

* مدنی، جلال­الدین؛ تاریخ سیاسی معاصر ایران، قم، انتشارات اسلامی (وابسته به جامعه­ي مدرسین حوزه­ي علمیه­ي قم)، 1387، ج 2، چ پانزدهم، صص 427-429

1. طاهری، ابوالقاسم؛ اصول علم سیاست (رشته­ي علوم اجتماعی)، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، 1386، چ هفدهم، ص 118

2. شريعتمداري، علی؛ روان‌شناسي تربيتي, اصفهان، انتشارات مشعل، 1364، چ اول، ص216

3. فراهانی، حسن؛ روانشناسی شخصیت شاه، (گردآوری شده در مجموعه مقالات نخستین همایش بررسی علل فروپاشی سلطنت پهلوی)، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش­های سیاسی، 1384، چ اول، ص 691

4. همان، ص 697

5. همان، ص 701

6. همان، ص 691

7. پهلوی، تاج­الملوک؛ خاطرات ملکه پهلوی، تهران، انتشارات به آفرین، 1380، چ اول، ص 364

(رفتار جنون­آمیز جنسی محمدرضا شاه بی­تاثیر از مادرش نبود. زیرا مادرش به او سفارش می­کرد «از قدیم و ندیم گفته­اند به هر چمن که رسیدی گلی بچین و برو) همین منبع.

8. علم، امیراسدالله؛ گفت­وگوهای من با شاه (خاطرات محرمانه امیراسدالله علم)، تهران، طرح نو، 1371، ج2، چ اول، ص 683. (علم می­گوید شمس و اشرف که از نقطه ضعف شاه آگاهی داشتند دختران زیبا را به او معرفی می­کردند و به کاخ می­آوردند.)

9. فردوست، حسین؛ ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، خاطرات ارتشبد سابق حسین فردوست، تهران، انتشارات اطلاعات، 1370، ج1، ص 209

10. علم، امیراسدالله؛ پیشین، ص 108

11. دیبا، فریده؛ دخترم فرح، ترجمه­ي الهه رئیس فیروز، تهران، نشر به آفرین، چ اول، ص 338

12. .پهلوی، تاج­الملوک؛ پیشین، ص 392

13. همان، ص 332.

14. شهبازی، علی؛ محافظ شاه (خاطرات علی شهبازی)، تهران، اهل قلم، 1377، چ اول، ص 234.

15. مدنی، جلال الدین؛ پیشین، ص 157.

 1 نظر

فرار شاه

26 دی 1391 توسط معاونت فرهنگی

ویژگی های رفتاری شاه و دربار

محمدرضا شاه در سال­های آخر با اعتراضات گسترده ­ای از سوی مردم مواجه بود. او برای فائق آمدن بر این مشکل، از افراد مختلف در پست نخست وزیری استفاده کرد که هیچ­کدام در آرام کردن مردم موفق نبودند. به همین جهت، در حالی­که بازگشت دوباره­ی به ایران را در سر می­پروراند، در 26 دی­ماه 1357 از کشور فرار کرد. (*)

ویژگی­های رفتاری شاه و دربار

الف: ویژگی­های رفتاری و روانی شاه:

1. روحیه ­ي دیکتاتوری:

محمدرضا در خانواده‌اي پرورش یافته بود که روح دیکتاتوری بر آن حکم­فرما بود. اين مسئله، تاثیر مهمي در چگونگی شكل‌گيري شخصيت وی داشت. جریان داشتن روح دیکتاتوری بدین معناست که یک نفر «مطلق­العنان» حکومت می‌کند و اختیار تام و مطلق دارد. هموست که معیار حق و باطل است. خواست­ها، تمایلات، افکار و عقاید جامعه باید در جهتی باشد که او می­خواهد. (1) در چنین محیطی همواره ترس و وحشت بر افراد غلبه دارد و از محبت و احساس امنیت خبری نیست. (2)  بزرگ شدن محمدرضا در چنين محيطي، با الگوي تربيتي رضاخان، باعث شد كه او نيز يك ديكتاتور شود؛ نسبت به زيردست، خشن و بي‌رحم باشد و نسبت به بالادست، كاملا تمكين نمايد.

2. عدم اعتماد به نفس:

یکی ديگر از ویژگی­های رفتاری محمدرضا شاه که نقش عمده­ای در سقوط سلطنتش داشت، «نداشتن اعتماد به نفس» بود. پژوهش­گرانی نظیر «ماروين زونيس» که به تحقیق در میان احوالات شخصی وی پرداخته­ اند، معتقدند که محمدرضا شاه به­ سبب این­که دوران کودکی و نوجوانی خود را در محیطی زنانه سپری کرد و سپس از دوران جوانی به بعد در کنار پدری دیکتاتور و مستبد قرار گرفت، به لحظ شخصیتی، فردی کاملا مردد و فاقد اعتماد به نفس بار آمده بود. رفتار رضاخان با محمدرضا به­ گونه­ ای بود که مدام برای اشتباهاتش او را ملامت می­کرده و با خشونت از تکرار اشتباه منعش می­ساخته است. چنین برخوردی در مقابل اشتباه ­های کودکانه­ ی محمدرضا او را دچار گیجی و بلاتکلیفی و عدم اعتماد به نفس می­کرد، به گونه ­ای که نمی­دانست چه کاری اشتباه و چه کاری درست است. (3) چنین ویژگی­ ای در محمدرضا شاه باعث شده بود او فردی فاقد اراده­ و قدرت لازم برای تصمیم­ گیری صحیح در مسائل مهم کشور باشد.

3. خودشیفتگی مزمن:

یکی از امراض روانی شاه خویشتن ­پرستی و عشق بی­اندازه به شخص خود بود. در روانشناسی از این مرض با عنوان «نارسیزیسم» یاد می­کنند. (4) شخصی که به این بیماری مبتلا است اگر از شدت بیماری مشرف به مرگ هم باشد، به‌محض این‌که به دروغ به او بگویند که مردم به او عشق می­ورزند و شیفته و فریفته او هستند، بهبود یافته و از بستر بر می­خیزد. محمدرضا در سال­های آخر حکومتش تلاش زیادی کرد تا خود را فرمانروایی دانا و قدرتمند نشان دهد. برگزاری مراسم­های باشکوه متعدد، اظهارات اقتدارطلبانه و متعدد او در زمینه ­ي کلیه­ ي جنبه ­های زندگی ایرانیان، جملگی اجزایی از ارائه ­ي چنین تصویری بود که او از خود داشت.(5) این توهمات عظمت­ گرایانه از سوی محمدرضا باعث می­شد که اطرافیان وی از ارائه ­ي گزارش­های واقعی مملکت برحذر باشند و با گزارش‌های غیرواقعی از اوضاع مملکت، به تملق و چاپلوسی از شخص شاه بپردازند.

4. بی­ اعتقادی مذهبی:

محمدرضا، تحت تاثیر عواملی نظیر، تربيت خانوادگي و تحصيل در غرب  به شدت فردی بی­ اعتقاد به مذهب شده بود. از اين رو، بدون ملاحظه به فرهنگ مذهبي جامعه­ ي ايران، بي‌محابا مشروب مي‌خورد و با زنان بي‌شمار، ارتباط داشت و خانواده‌ و اطرافيانش، غرق در فساد بودند. او تقويم اسلامي را به تاريخ شاهنشاهي تغيير داد و كارهاي ضدمذهبي ديگري انجام داد كه همه از روحيه‌ي بي‌اعتقادي و ضديت او با اسلام، حكايت دارد.

فرح پهلوي در مورد اعتقادات مذهبی محمدرضا شاه می­گفت: “شاه، اعتقادات مذهبي نداشتند و به­ خصوص در اين سال‌هاي آخر حكومتشان، مرتبا مورد مدح و چاپلوسي قرار مي‌گرفتند و به­شدت، بي‌دين شده بودند و حتي بدشان نمي‌آمد كه توصيه­ي اميرعباس هويدا را به ­كار ببندند [هويدا از شاه خواسته بود تا رسميت دين اسلام را لغو و به بهاييان اجازه­ ي فعاليت گسترده بدهد؛ اما از مردم، به­ شدت مي‌ترسيدند و وحشت داشتند كه مردم عليه ايشان دست به شورش بزنند. به­ همين خاطر، از هويدا خواستند تا دولت در خفا، وسيله ي رشد بهاييان را فراهم كند.” (6) مشاهده ی چنین روحیه­ای از شاه، نقش به­ سزایی در گسست و جدایی جامعه از سیستم سیاسی داشت.

5. فساد اخلاقی:

یکی از شاخصه ­های عمده­ي رفتاری محمدرضا شاه را باید فساد اخلاقی و هوس‌رانی او دانست. محمدرضا شاه در فساد اخلاقي، حد و مرزي نمي‌شناخت و اصول اخلاقي را رعايت نمي‌كرد. دربار او دائم محل رفت و آمد فواحش خارجی و معشوقه­ های داخلی بود. گرچه شخصیت­های پیرامونی محمدرضا شاه (مادر، (7) خواهران، (8) وزیر دربار و دوستان او) نقش به­ سزایی در زمینه‌سازی فساد جنسی شاه داشتند؛ اما عامل اصلی شخصیت خود شاه بود. در اثر این فساد اخلاقی هزینه های گزافی را نیز از بیت­ المال هزینه می‌کرد. (9)

ادامه دارد ……

 1 نظر
مرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

معاونت فرهنگی مدرسه علمیه الزهراء شاهین دژ

با سلام با توکل به خداوند یگانه و توسل به پاره ی تن رسول الله « حضرت زهرا سلام الله علیها » شفیعه ی روز جزا کار خود را در وبلاگ شروع نمودیم باشد که در پناه ایزد منان موفق باشیم. پس ورود شما عزیزان را به وبلاگ مدرسه علمیه الزهراء شهرستان شاهین دژ خوش آمد میگوییم.
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • معاونت پژوهش
    • اخبار پژوهشی
    • فرآورده های پژوهشی
    • همایش ها و فراخوان های مقالات
    • معرفی سایت
    • سوالات پژوهشی
  • پيامك هاي مناسبتي
  • مناسبت های قمری
    • ماه مبارک رمضان
    • ماه شوال
    • شهادت امام صادق علیه السلام
  • معارف اسلامي
    • بزرگان ـ علما ـ فقها
    • صحيفه سجاديه
    • قرآن
    • نهج البلاغه
  • بخش اساتيد
  • دلنوشته هاي طلاب
  • دانستنی ها
  • مطالب آزاد
    • عمومی، مسائل روز
    • حجاب
  • فرهنگی
    • تربیت فرزند
    • خانواده
    • بهداشت و درمان
    • روایت عشق
    • وصیت نامه شهداء
    • خاطرات شهداء
  • هفته دولت
  • مناسبات ماه شمسي
  • پیامبر و اهل بیت علیهم السلام
    • لطایف و شنیدنی
    • امام زمان، انتظار
  • سوگواره روایت عشق(ماه محرم و صفر)
  • انقلاب اسلامی ایران
  • فاطمیه
  • دانلود نرم افزارها
  • احادیث طلاب
  • ماه شعبان
  • اخبار فرهنگی
  • ماه رجب

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

آمار بازديد از وبلاگ

وصیت نامه شهداء

احادیث موضوعی

ختم صلوات

ابزار و قالب وبلاگبیست تولزکد صلوات شمار برای وبلاگ
Online User
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

فلش نوحه


دريافت کد :: صداياب
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس